Iniciativa Učitelská platforma společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a dalšími organizacemi (mj. také s Českou radou dětí a mládeže) představila nové desatero správného učitele. Měl by fungovat jako etický kodex profesionálního chování pedagogů ve 21. století.
Pro nás v Radě dětí a mládeže hlavního města Prahy je důležitý především desátý bod, který se týká volnočasových aktivit. Učitelé by podle něj měli propojovat znalosti a dovednosti z volnočasových aktivit dětí a mládeže se vzděláváním ve škole.
A jak přesně zní celé desatero?
UČITEL VYTVÁŘÍ PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM SE KAŽDÉ DÍTĚ CÍTÍ BEZPEČNĚ.
Dítě se cítí ve školním prostředí jistě a nebojí se vyjádřit. Učitel dává žákovi možnost prožívat školní prostředí jako dobré a spravedlivé.
UČITEL PŘIJÍMÁ SPOLUODPOVĚDNOST ZA SEBE A SVĚT, V NĚMŽ ŽIJE, A VEDE K TOMU I SVÉ ŽÁKY.
Žáci a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním občanem odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Učitel i žák tak podporují demokratickou kulturu ve škole.
UČITEL UZNÁVÁ SVÉ KOLEGY A JEJICH PROFESNÍ SEBEPOJETÍ. SVOJI VÝUKU PRŮBĚŽNĚ PODROBUJE REFLEXI A SDÍLÍ ZKUŠENOSTI S OSTATNÍMI KOLEGY.
Učitel se nechává inspirovat činností svých kolegů a pomáhá jim ve všech fázích profesního rozvoje.
UČITEL RESPEKTUJE PRÁVA RODIČŮ A ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ ŽÁKA, VNÍMÁ JE JAKO PARTNERY A NASLOUCHÁ JIM.
Učitel si umí nastavit hranice profesní autonomie a zdůvodnit svá rozhodnutí sobě, žákům i rodičům. S ohledem na soukromí a bezpečí žáka zachází eticky s údaji o něm i jeho rodině.
UČITEL JE VNÍMAVÝ KE KULTURNÍM A SOCIÁLNÍM ROZDÍLŮM SPOLEČENSTVÍ, V NĚMŽ PŮSOBÍ.
Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.
UČITEL KONTINUÁLNĚ USILUJE O ROZVOJ SVÉ PROFESNÍ ODBORNOSTI V SOULADU S NEJNOVĚJŠÍMI VĚDECKÝMI POZNATKY.
Učitel vědomě vytváří prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.
UČITEL PŘIPRAVUJE DĚTI NA ŽIVOT VE STÁLE SE MĚNÍCÍM SVĚTĚ A SOUSTAVNĚ ZVYŠUJE JEJICH DIGITÁLNÍ KOMPETENCE.
Učitel klade důraz na etické chování v digitálním prostředí, jde příkladem a dodržuje profesní standardy i v online světě.
UČITEL PRACUJE UDRŽITELNĚ, A TO S OHLEDEM NA SVÉ VLASTNÍ SÍLY I ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.
Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby.
UČITEL NEZNEUŽÍVÁ SVÉHO POSTAVENÍ A NEVYSTUPUJE VŮČI ŽÁKŮM Z POZICE MOCI.
Učitel se všemi účastníky vzdělávacího procesu jedná slušně, s pokorou a s vědomím lidské důstojnosti všech zúčastněných. Je si vědom, že jakékoliv sexuální či erotické vztahy mezi učiteli a žáky jsou nepřípustné.
UČITEL PROPOJUJE VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLE S VOLNOČASOVÝMI ZÁJMY ŽÁKA.
Učitel aktivně hledá příležitosti, jak využít znalostí a dovedností, jež žáci získali při mimoškolních aktivitách. Vhodně na ně ve výuce navazuje a zamýšlí se, jak je zužitkovat pro naplnění vzdělávacích cílů.
Více informací najdete na webu https://ucitelskykodex.cz/