Rada dětí a mládeže hl. m. Prahy vydává ve spolupráci se Sdružením mladých ochránců přírody ČSOP novou metodiku s názvem Neformální vzdělávání v environmentální výchově a dětské psychologii pro kolektiv dětí a mládeže. Publikace reaguje na aktuální potřeby organizací pracujících s dětmi a mladými lidmi a nabízí praktickou oporu všem, kdo chtějí smysluplně rozvíjet vztah dětí k přírodě a okolnímu světu, a zároveň citlivě pracovat s jejich prožíváním, emocemi a psychickým vývojem. Metodika vznikla díky finanční podpoře z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Metodika vychází z přesvědčení, že environmentální výchova není jen o předávání informací o přírodě, ale především o vytváření vztahu – k prostředí, ke skupině i k sobě samému. Právě propojení environmentální výchovy s principy dětské psychologie je jednou z hlavních přidaných hodnot publikace.
Proč spojovat environmentální výchovu a psychologii?
Dnešní děti a mladí lidé čelí řadě nejistot – od rychle se měnícího světa po zátěž spojenou s klimatem, výkonem či mezilidskými vztahy. Environmentální témata v nich často vyvolávají silné emoce: obavy, bezmoc, ale i naději nebo chuť něco změnit. Práce s těmito emocemi je proto stejně důležitá jako samotný obsah výuky.
Metodika ukazuje, jak s dětmi a mládeží:
- bezpečně otevírat environmentální témata,
- podporovat zdravé prožívání a odolnost,
- rozvíjet spolupráci, empatii a odpovědnost,
- vytvářet prostor pro aktivní zapojení každého člena kolektivu.
Zvláštní důraz je kladen na neformální vzdělávání, které je přirozenou součástí volnočasových aktivit, oddílů, klubů, táborů nebo komunitních akcí.
Praktická opora pro vedoucí a lektory
Publikace je určena především vedoucím, vychovatelům, lektorům a dalším pracovníkům s dětmi a mládeží. Nabízí nejen teoretický rámec, ale především praktické příklady, doporučení a náměty, které lze snadno přizpůsobit konkrétní skupině a prostředí.
Čtenáři v metodice najdou:
- vysvětlení základních principů neformálního vzdělávání,
- přehled vývojových specifik dětí a mladých lidí,
- doporučení, jak pracovat se skupinovou dynamikou,
- tipy na aktivity podporující vztah k přírodě i k sobě navzájem,
- upozornění na možná úskalí a citlivá témata.
Metodika není „hotovým návodem“, ale spíše průvodcem, který pomáhá vedoucím přemýšlet o vlastní práci a rozvíjet ji v souladu s potřebami dětí.
Prostor pro růst, zkušenost i reflexi
Důležitou součástí publikace je důraz na zážitek a následnou reflexi. Právě prožitek a sdílení zkušeností hrají v neformálním vzdělávání klíčovou roli – pomáhají dětem lépe porozumět sobě, ostatním i světu kolem nich.
Metodika podporuje vedoucí v tom, aby:
- vytvářeli bezpečné a respektující prostředí,
- naslouchali dětem a mladým lidem,
- pracovali s různými úrovněmi motivace a zapojení,
- vnímali environmentální výchovu jako dlouhodobý proces.
Tištěná metodika zdarma pro členy
Tištěná verze metodiky Neformální vzdělávání v environmentální výchově a dětské psychologii pro kolektiv dětí a mládeže je zdarma k dispozici pro členské organizace Rady dětí a mládeže hl. m. Prahy. Vyzvednout si ji můžete osobně u nás (podrobnosti k vyzvednutí naleznete na webu RDMP).
Věříme, že metodika bude užitečnou pomůckou pro každodenní práci s dětmi a mládeží a přispěje k tomu, aby environmentální témata byla otevírána citlivě, smysluplně a s ohledem na potřeby mladých lidí.