Politika mládeže v České republice

Státní politika vůči dětem a mládeži v České republice je tradičními oblastmi a zaměřenými veřejnými sférami s mnoha variacemi v čase, politickém režimu a společenském klimatu. Přesto byl obor v posledním desetiletí výrazně marginalizován na politické a odborné úrovni a dnes je zakotven pouze částečně jako součást vzdělávací politiky a neformálního vzdělávání. Propojení neformálního a formálního vzdělávání je však jednou ze státních priorit v rámci Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+.

První diskuse o celkovém zákoně o mládeži začaly v roce 1986, ještě v době socialistů Československa. Nicméně jako složitá oblast v době mnoha společenských a politických změn (sametová revoluce 1989, transformace na liberálně demokratické zemi v 90. letech, vstup do EU v roce 2004, hospodářská krize…) nebyl přijat žádný konkrétní celkový zákon o mládeži a od roku 2006 byla diskuse z veřejné sféry umlčena.

Od konce 90. let 20. století byly zavedeny čtyři státní koncepce politiky v oblasti dětí a mládeže (strategie pro mládež). Poslední státní strategie pro mládež na podporu mladých lidí byla na období 2014–2020 (podrobnosti viz kapitola 1.3). Od roku 2021 neexistuje žádná zvláštní státní strategie pro mládež komplexním způsobem a vzdělávací prvky práce s mládeží jsou zaměřeny na vzdělávací strategii 2030+. 

Od roku 2001 je struktura veřejné správy poměrně decentralizovaná na samosprávné regionální a místní úrovni s delegovanými pravomocemi státu a státní službou. To má dopad na politiku mládeže a otázky mládeže při tvorbě veřejné politiky. V oblasti mládeže však existuje ústřední státní orgán – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (více o rozhodovací struktuře viz kapitola 1.4).

Politika v oblasti mládeže je meziodvětvová se silným postavením každého odvětví a veřejné politiky, jako je vzdělávání, kultura, ochrana veřejného zdraví, zaměstnanost, sociální otázky… (podrobnosti viz kapitola 1.5). Od roku 2021 neexistuje koordinace veřejných politik, a koordinace je tedy v rukou vlády a ministra odpovědného za agendu pro mládež.

Účinná celková meziodvětvová koordinace politiky v oblasti mládeže a otázek mládeže se zdá být větší, stejně jako v mnoha jiných zemích. Jedním z komplikovaných aspektů je, že v rámci určitého odvětví neexistují žádné politické struktury zaměřené především na mladé lidi a mladí lidé jsou pouze jednou z cílových skupin. (s zveřejněným správním útvarem pro hygienu dětí a dospívajících v rámci politiky ochrany veřejného zdraví na ministerstvu zdravotnictví a sociálně-právní ochrany dětí na ministerstvu sociálních věcí).

V tomto vládním programovém prohlášení z roku 2022 byla konkrétně zmíněna podpora práce s mládeží a dobrovolných činností mládeže, zejména v oblasti propojení formálního a neformálního vzdělávání. 

Koordinace politiky mládeže se stala méně důležité s ohledem na další celostátní a společenskou prioritu. Jeden z významných je to, že každé odvětví má tradičně své vlastní mechanismy zaměřené do určité míry na mladé lidi a své vlastní odborníky v této oblasti, kteří mají nižší úroveň znalostí v oblasti mládeže a omezenější schopnosti sledovat nový vývoj státní politiky mládeže (více o faktických otázkách v kapitole 1.6). dalším aspektem by mohl být obecný dojem, že mladí lidé po dosažení věku 18 let se stali dospělými s plným požíváním práv a povinností jako zbytek populace. 

Projekt Youthwiki může být také malý, ale přesto důležitým odrazovým můstkem na cestě k překonání těchto výzev.

Vyzýváme proto všechny čtenáře, aby kriticky četli a pracovali s následujícími kapitolami. Autoři rovněž uvítali každou zpětnou vazbu, připomínky a aktuální informace ke konkrétním otázkám ze všech odvětví a tematických oblastí, které se týkají mladých lidí.

Autory můžete kontaktovat na e-mailu youthwiki@crdm.cz .

Děkujeme za spolupráci a přejeme Vám inspirativní čtení.